צפה בהכל

למה כדאי להכין אוכל כשר במסעדות?

דיני הכשרות הם ענף מרכזי ביהדות. כל אדם השומר על כשרות יודע כמה רלוונטיים דיני הכשרות במטבח היהודי: מההפרדה בין בשר וחלב וכליהם, דרך המלחת כבד, תיבול מאכלי חריפים כמו בצל ושום כדי שישהו במקרר, הפרדה בין דגים לבשר, ניקיון יסודי של ירקות "ירוקים", ועוד.

דיני הכשרות רלוונטיים ביתר שאת בעולם המסעדנות: בין מסעדות חלביות ובין מסעדות בשריות. על המסעדות, כדי לקבל את תעודת הכשרות ולשמור עליה, לעמוד בסטנדרטים שונים- גם בהתאם לסוג הכשרות שהם מבקשים להעניק. חשיבות וכדאיות הכנת אוכל כשר במסעדה רלוונטית גם לבעלי המסעדה ולא פחות מכך, לסועדיה.

מה דורשת הוספת כשרות למסעדה?

הליך הוספה של כשרות לעסק מלווה במספר שלבים:

  • סוג המסעדה: חלבית או בשרית? סוג ההכשרה הנדרשת משתנה בין מאכלים חלביים לבשריים. כך, למשל, במסעדות בשריות נדרשת הקפדה על סוגי הבשר ועל ניקיון מרבי שלהם; במסעדות חלביות, לעומת זאת, יש להקפיד על חלב נכרי, למשל או דגים כשרים, בהתאם לסוג הכשרות המבוקש.
  • טבילת כלים ולמידת הלכות מאכלים: על מנת לבקש תעודת כשרות לעסק, יש לבצע הכנות אלו כעניין מקדים: לוודא את הטבלת הכלים, כדי שיהיה אפשר להשתמש בהם, וכן לבדוק את טיבם וכשרותם של המאכלים ומוצרי היסוד במסעדה.
  • בחירת כשרות: ישנם מספר דרגות של כשרויות: כשרות 'רגילה', לרוב של הרבנות המקומית; כשרות  'מהדרין'; וכשרות 'פרטית', למשל, של בד"צים שונים (בית יוסף, חתם סופר, העדה החרדית ועוד).
  • עלות ההשגחה: סוג הכשרות משפיע על עלויותיה.
  • קיומו של משגיח בבית העסק: מתן תעודת כשרות לבית עסק דורש את השגחתו של המשגיח- בתדירות משתנה, לפי סוג הכשרות.

    למה כדאי להכין אוכל כשר במסעדות?

    הכנת אוכל כשר במסעדות כדאית מכמה סיבות מרכזיות:

    1. סטנדרט גבוה יותר: הלכות הכשרות גורמות להקפדה גבוהה בהרבה. יש לוודא את נקיונם של המוצרים, שהשחיטה- ככל שיש- נעשתה כראוי, ועוד. אוכל כשר חייב לעמוד בסטנדרטים של הקפדה, מה שמייצר בהכרח ניקיון ורמת בריאות גבוהים יותר.

    2. יותר רווחי: אוכל כשר במסעדה מרחיב משמעותית את קהל היעד של המסעדה, ובהתאם, יכול להגדיל בצורה משמעותית את רווחיה. בעוד הציבור שלא מקפיד על כשרות יכול לאכול במסעדה כשרה, הציבור שמקפיד על כשרות יכול לאכול במסעדה כשרה בלבד. כך, הפיכתה של מסעדה כשרה מגדיל את קהל היעד בלי לפגוע בקהל היעד הקודם.

    סוגי כשרויות במסעדות:

    ניתן להצביע על שלושה סוגי כשרויות עיקריים:

    כשרות רגילה היא הרבנות המקומית, בדרך כלל. מדובר בכשרות בסיסית שהולכת לפי הדעה המקלה ברוב המקרים, גם ביחס לרף הכשרות הנדרש וגם ביחס לשאלות הלכתיות שמתעוררות ב'זמן אמת'.
    כשרות מהדרין היא הכשרות המהודרת והמחמירה יותר, ונותנת מענה למגוון רחב יותר של אנשים.
    הסוג האחרון הוא הכשרויות הפרטיות, דוגמת בד"צים לסוגיהם- חתם סופר, בית יוסף, עדה החרדית, איגוד רבנים ועוד.

מאמרים דומים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button