צפה בהכל

איך לבדוק האם דג הוא כשר?

ישנם מינים רבים של דגים- וגם מכל מין של דג, עשויים להיות עוד תתי מינים רבים. לכאורה, סימני הכשרות בדגים פשוטים יחסית על פי התורה: סנפיר וקשקשת. ואולם, עשויים להיות אתגרים רבים גם בפירוש הנכון של הסימנים הללו, גם בזיהוי הדגים הכשרים וגם בסוגי מכירה שונים של דגים. אז כיצד נבדוק כשרות דג? זאת ועוד, במאמר הבא.

סימני הכשרות: סנפיר וקשקשת

סימני הכשרות בדגים מופיעים בחומש ויקרא. בפרק י"א מופיעות 3 פעמים המילים "סנפיר וקשקשת". מכאן, שהסימנים לכשרות בדג הם קיומם של: 1. סנפיר; 2. קשקשת.

חשוב לדעת כי לא כל קשקשת מכשירה את הדג לאכילה- אלא המדובר הוא בקשקשים שניתן להפריד אותם מן העור ללא פגיעה בשלמותו. קשקשים שמחוברים לעור, אופן כזה שכשמורידים מהדג, העור שלו נפגם, אינם כשרים באכילה.

בנוסף, חשוב לדעת שאין דבר כזה קשקשת- מהסוג המותר באכילה- ללא סנפיר. כך, על פניו, די בכך שיודעים שיש לדג קשקשת כשרה כדי לדעת שהוא כשר באכילה.

אתגרים אפשריים בכשרות דגים

במקומות שונים קיימות רשימות של שמות דגים המגדירות האם הם כשרים באכילה או לא. בנוסף, ישנם דגים ששמם "ידוע" ככזה שכשר או כבלתי-כשר. כך, למשל, דג הטונה נחשב לדג כשר. יש להיזהר בכך: מסתבר שיכולים להיות שמות זהים לדגים שונים.

ךצשך, ישנם שני סוגי סלמון- כאשר האחד מהם כשר באכילה, ואילו השני, אינו כשר באכילה. באופן דומה, קיימים למעלה מ50(!) סוגי דגי טונה כשרים, חלקם כשרים באכילה, וחלקם אסורים באכילה.

בקשר למינים מסוימים עשויות להיות גם מחלוקות הלכתיות, כאשר חלק מן הפוסקים יסברו שמין הדג ראוי, ואילו אחרים יחשבו שהוא אינו כשר באכילה.

כמו כן, אם אוכלים במסעדת דגים, למשל, חשוב לוודא שהדג המוצג באכילה הוא אכן הדג שמוגש לשולחן.

באלו צעדים יש לנקוט כאשר קונים דג?

כאשר קונים דגים, יש לשים לב לשני דברים ברמת הכשרות:

  • בשלב הראשון, יש לוודא את כשרות הדג ואת מידת ההידור של הכשרות. קיומו של סימן כשרות, או קיומו של משגיח בקי במקצועו במקום, מטרתם להבטיח את כשרותו של הדג ולמנועו מאדם ליפול באכילת דג שאינו כשר.
  • כמה כן, יש להבדיל בין שני סוגי מכירה של דגים: דג טרי ודג קפוא. דג קפוא נמכר באריזות סגורות, ואילו דג טרי נמכר, כשמו כן הוא, כדג טרי. על המארזים הסגורים מופיעים, לרוב, חותמות הכשרות, ויש לוודא אותן; ואילו בדגים טריים חשוב מאוד לבדוק את קיומו של משגיח שידע להכווין לדגים הכשרים.
  • פילה: פילה הוא כינוי לדגים שהוצאו מהם הקשקשים, העור והעצמות, כך שהם מוכנים לאכילה. בדגים אלו, יש לתת תשומת לב מוגברת לכשרותם, כיוון שלא ניתן לראות בהם את הסנפיר והקשקשת ולהכריע עצמאית בדבר כשרותם.

מאמרים דומים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button